Sprawdź odpowiedzi na najczęstsze pytania dotyczące leczenia ortodontycznego

+ - Jak długo trwa leczenie ortodontyczne?
Na czas leczenia ortodontycznego ma wpływ wiele czynników. Są to między innymi – rodzaj wady zgryzu, wiek, w którym rozpoczęto leczenie czy rodzaj zastosowanego aparatu. Średni czas leczenia aparatem stałym wynosi dwa lata, ale może trwać i dłużej. Na czas leczenia wpływa też współpraca pacjenta. Należy zgłaszać się regularnie na wyznaczone terminy wizyt, nosić wyciągi elastyczne, utrzymywać dobrą higienę jamy ustnej i nie doprowadzać do awarii np. odklejania zamku.
+ - Czy należy unikać jakichś pokarmów podczas leczenia ortodontycznego?
Aparat przyklejany jest na zęby za pomocą specjalnego kleju, który pozwala na ściągnięcie zamków bez uszkodzenia zęba. Tak więc jego siła wiązania nie jest zbyt duża, co pozwala na uszkodzenia aparatu podczas jedzenia twardych pokarmów. Należy ich unikać lub zachować szczególną ostrożność. Zalecane jest krojenie na małe kawałki i powolne jedzenie. Szczególnie groźne jest odgryzanie twardych rzeczy np. jabłka, jak i różnego typu nawyki np. obgryzanie paznokci.
+ - Czy leczenie ortodontyczne może uszkodzić zęby?
Jest to bardzo częste pytanie zadawane przez pacjentów, ponieważ każda ingerencja w nasze zdrowie wiąże się z lękiem przed powikłaniami. Leczenie ortodontyczne niesie ze sobą możliwości różnych powikłań, ale w większości są to sytuacje bardzo rzadkie. Jeżeli występuje większe ryzyko, to zwykle w fazie planowania wiemy o tym i decydujemy razem z pacjentem o podjęciu leczenia, rozważając korzyści i możliwe powikłania. Często obawą jest też, że przy zdejmowaniu aparatu może dojść do uszkodzenia szkliwa. Specjalna konstrukcja kleju ortodontycznego wyklucza taką możliwość. Ponadto szkliwo jest najtwardszą substancją w organizmie i jedną z twardszych w przyrodzie, co gwarantuje, że ciężko je uszkodzić jakiekolwiek inną substancją.
+ - Czy prostowanie zębów jest bolesne?
Samo zakładanie aparatu podczas wizyty nie jest bolesne natomiast po założeniu przez ok. 3-7 dni zęby mogą bolec samoistnie lub przy nagryzaniu, jednak po tym czasie organizm przyzwyczaja się do nowej sytuacji i ból przestaje być odczuwalny. Po każdej wizycie kontrolnej ból może trwać ok. 3 dni, a po kilku miesiącach od założenia aparatu redukuje się do kilku godzin po. Wszystko jednak zależy od indywidualnej wrażliwości pacjenta – niektórzy nie skarżą się na żadne problemy bólowe podczas leczenia ortodontycznego.
+ - Co to są aparaty retencyjne?
Po ściągnięciu aparatu kończy się faza aktywnego leczenia, a zaczyna faza retencyjna, czyli utrwalanie uzyskanych efektów leczniczych. Polega ona na założeniu aparatów retencyjnych. Wyróżniamy dwa ich rodzaje. Stałe mają formę cienkiego drucika metalowego przyklejonego na wewnętrzną stronę dolnych lub górnych zębów przednich. Ruchome są to przezroczyste płytki, które należy nosić według zaleceń lekarza. Stały aparat retencyjny nie utrudnia higieny jamy ustnej – jedynie niemożliwe jest nitkowanie zębów w tej okolicy. Ważną kwestią jest to, że należy zgłaszać się na wizyty kontrolne w fazie retencyjnej, aby lekarz kontrolował stan aparatów. Niweluje to możliwość nawrotu wady.
+ - Czy dorosła osoba może skorzystać z leczenia ortodontycznego?
Kazdy może być leczony ortodontycznie. Nie ma żadnej granicy wiekowej. Wystepuje jednak różnica szybkości leczenia. Zwykle u dzieci szczególnie w fazie wzrostu postępy leczenia są bardzo szybkie. Dorośli często wymagają dłuższego czasu noszenia aparatu.
+ - Czy będę musiał/musiała usuwać zęby do leczenia ortodontycznego?
To wszystko zależy od rodzaju wady zgryzu i obranego planu leczenia. W obecnej chwili na świecie panuje tendencja do leczenia bez ekstrakcji. Większość przypadków ortodontycznych dzięki najnowszym technikom i aparatom można wyleczyć bez usuwania zębów. Co jednak nie pozwala powiedzieć, że wszystkich można wyleczyć bez ekstrakcji. Należy udać się do lekarza na konsultacje i diagnostykę ortodontyczną, aby ocenić możliwości leczenia.

Jak dbać o zęby w czasie noszenia aparatu ortodontycznego?

Odpowiednie nawyki higieniczne są bardzo ważne nie tylko w trakcie leczenia ortodontycznego, ale również poza jego trwaniem. Aparat ortodontyczny ze względu na swoją budowę ułatwia retencję płytki nazębnej i jednocześnie utrudnia jej usuwanie przez szczoteczkę czy samooczyszczania przez ślinę. Aparat nie powoduje próchnicy czy demineralizacji szkliwa (tak zwane białe plamy), ale sprzyja ich powstawaniu. Higiena w trakcie leczenia ortodontycznego powinna być na wysokim poziomie.

Zalecane jest mycie zębów po każdym posiłku. Jak nie mamy takiej możliwości, powinniśmy przynajmniej przepłukać jamę ustna wodą. Na rynku dostępne są różne przybory i akcesoria do higieny jamy ustnej dla pacjentów w trakcie leczenia ortodontycznego. Ja szczególnie polecam trzy rzeczy które bardzo ułatwiają higienę (poniżej).

ODPOWIEDNIA SZCZOTECZKA

Szczoteczki międzyzębowe (wyciorki)

Swoim kształtem przypominają szczotki do czyszczenia butelek. Występują w kilku rozmiarach, które dobieramy do wielkości przestrzeni międzyzębowej.

W trakcie leczenia są wykorzystywane nie tylko do czyszczenia przestrzeni międzyzębowych, ale głównie do docierania do powierzchni zęba pod łukiem ortodontycznym, gdzie jest większe ryzyko osadzania płytki nazębnej.

Szczoteczka "V"

Szczoteczka ortodontyczna tak zwana V to manualną szczoteczką, która na środku części pracującej ma podłużne wcięcie w kształcie litery V. To wcięcie jest miejscem na zamki ortodontyczne.

irygator-220x300

Irygator

Irygator pomoże w czyszczeniu trudno dostępnych miejsc, przestrzeni międzyzębowej, masażu dziąseł. Za pomocą wody, wody z dodatkiem substancji bakteriobójczej lub antyseptycznej wystrzeliwanej podciśnieniem.

Pozwala w krótkim czasie usunąć większość resztek pokarmowych zalegających pod drutem ortodontycznym lub wokół zamków.

Zadbaj o siebie

Zarezerwuj termin wizyty już dziś!