Pierwsza pomoc

W przypadku noszenia aparatu stałego

Aparaty ortodontyczne, a szczególnie stałe, wymagają od pacjenta odpowiedniego użytkowania. Należy unikać jedzenia twardych pokarmów, zachować ostrożność w trakcie sportów kontaktowych, co może skutkować oderwaniem jakiegoś elementu aparatu. Z tego powodu w trakcie leczenia ortodontycznego mogą wystąpić różne awarie. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze sytuacje pacjentów.

OTARCIA

Metalowe elementy aparatu szczególnie na początku leczenia mogą drażnić śluzówkę policzków lub warg i powodować otarcia. Najprostszym sposobem na ten problem jest użycie wosku ortodontycznego, który dostajemy w momencie założenia aparatu.

Należy oderwać kawałek pałeczki wosku, uplastycznić go w gorącej wodzie lub palcach i przykleić na element aparatu, który drażni śluzówkę. Wosk powinien pozostać na swoim miejscu do kolejnego mycia zębów.

ODKLEJENIE ZAMKA

Jeżeli odklejony zamek nie jest przyczyną drażnienia śluzówki, dziąsła lub nie sprawia dyskomfortu przy jedzeniu, nie wymaga to naszej interwencji. Awaria zostanie usunięta przez lekarza na kolejnej wizycie. Natomiast jeżeli jest odwrotnie, należy udać się do lekarza. Dopiero gdy nie mamy z nim kontaktu, możemy sami interweniować. Należy spróbować ściągnąć ligaturę gumową z zamka lub otworzyć klapkę w przypadku aparatów samoligaturujących i spróbować usunąć zamek z łuku.

Często odklejone zamki nie są nawet zauważalne przez pacjentów. Dopiero na wizycie kontrolnej dowiadujemy się, że zamek się odkleił.

WYSTAJĄCY DRUT

Wystający drut z aparatu powinien być przyczyną jak najszybszego zgłoszenia się do lekarza prowadzącego. Jeżeli nie ma takiej możliwości, możemy spróbować obkleić końcówkę drutu dużą ilością wosku.

Ucinanie końcówki drutu na własną rękę nie jest zalecane. Grozi to oderwaniem elementu aparatu przed drutem lub aspiracją kawałka drutu. Próba ucinania może być podejmowana w skrajnych przypadkach, kiedy to nie mamy kontaktu swoim lub innym lekarzem przez dłuższy czas.

BÓL

Niestety po założeniu aparatu mogą wystąpić dolegliwości bólowe. Zwykle są one o niewielkim stopniu nasileniu. Jeżeli sprawiają dyskomfort, można zażyć środki przeciwbólowe.

Najważniejszą rzeczą jest jednak nie jedzenie twardych pokarmów lub zaciskanie zębów, gdyż zwiększa to nacisk na zęby, prowadząc do powstania bólu.

Zadbaj o siebie

Zarezerwuj termin wizyty już dziś!